آموزش مداحی و صداسازی – درس اول | تحریر، اکتاو و دانگ در مداحی
سلام به همه علاقهمندان به هنر مداحی، حاج اسماعیلی هستم از مجمع المادحین حضرت زهرا (س). در این مجموعه آموزشی، قصد داریم طی چندین جلسه به شما تحریرهای مختلفی که در مداحی استفاده میشود را به طور کامل آموزش دهیم.
تحریر یکی از تکنیکهای مهم در مداحی است که به معنای انتقال صدا از یک نت به نت بالاتر یا پایینتر است. ما در این جلسات از سلفژ و نتخوانی شروع میکنیم تا شما بتوانید به تدریج مهارت لازم را در این زمینه کسب کنید.
در ادامه، با شما درباره انواع تحریرها در مداحی و کاربرد آنها در دستگاههای موسیقی مختلف مانند ماهور، شور و دیگر دستگاهها صحبت خواهیم کرد. هدف ما این است که شما بتوانید از این تکنیکها به طور صحیح در نوحهخوانی و سبکهای سینهزنی استفاده کنید.
اکتاو و دانگ در مداحی:
یکی از مفاهیم مهم در این جلسات، اکتاو و دانگ است. در زبان موسیقی، هر نت صدای خاصی دارد؛ مثلاً نتهایی مانند دو، ر، می، فا، سل، لا، سی که از ۱۲ نت تشکیل شده و در یک چرخه تکرار میشوند. به هر ۸ نت متوالی، یک اکتاو گفته میشود و به چهار نت متوالی یک دانگ میگویند.
صدای یک مداح لزوماً نباید ۶ دانگ کامل باشد، بلکه توانایی کنترل و اجرای صحیح یک اکتاو برای بسیاری از مداحان کافی است. مهمتر از تعداد نتها، توانایی اجرای دقیق و صحیح تحریرهاست. اکثر مداحان حرفهای کمتر از یک اکتاو صدا را به کار میبرند و بر روی نتهایی که به طور مکرر در دستگاههای موسیقی استفاده میشود تمرکز میکنند.
تمرین و پشتکار:
برای بهبود صداسازی در مداحی، نیاز به تمرین و پشتکار دارید. پیشنهاد ما این است که برای یادگیری کامل تحریرها و تسلط بر نتخوانی، روزانه زمانی را به تمرین اختصاص دهید. تمرین مداوم به شما کمک میکند تا صدا و تکنیکهای مداحی خود را تقویت کرده و به مداحی حرفهای تبدیل شوید.